مطمئناً یک ربات نمیتواند یک صبح کامل را صرف حذف ایمیلها کند و تا ساعت ۳ بعد از ظهر کارش را تمام کند… یا میتواند؟ داریو آمودی، مدیرعامل میلیاردر آنتروپیک، این هفته به اکسیوس گفت که هوش مصنوعی میتواند ۵۰ درصد از تمام مشاغل یقه سفید و سطح پایین را طی یک تا پنج سال آینده حذف کند و به طور بالقوه نرخ بیکاری را ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهد.
اینها کلمات محکمی هستند، به خصوص از طرف کسی که به تازگی Claude Opus 4 بسیار قدرتمند را منتشر کرده است، که در آن یک مهندس را تهدید به اخاذی برای جلوگیری از حذف شدن اطلاعاتش کرده بود، که احتمالاً یک اعلامیه برای این فناوری بود. آمودی همچنین از دولت ایالات متحده خواست تا مالیات بر صنعتی را که به ادعای او نابرابری درآمدی را تشدید میکند، آغاز کند، زیرا شرکتهای هوش مصنوعی (مانند او) پول زیادی به جیب میزنند:
- آمودی به اکسیوس گفت که دولت باید «مالیات بر افرادی مثل من، و شاید به طور خاص بر شرکتهای هوش مصنوعی» را بررسی کند.
- او حتی یک «مالیات توکن» را مطرح کرد که شرکتهای هوش مصنوعی را ملزم میکند ۳٪ از درآمد خود را از هر بار استفاده از مدلهایشان به دولت بپردازند، که سپس میتواند آن را به نحوی دوباره سرمایهگذاری کند، مثلاً در برنامههای بازآموزی کارگران.
آیا او واقعی است؟
منتقدان بلافاصله خاطرنشان کردند که لفاظیهای «حمام خون یقه سفیدها» به همان اندازه میمهای استودیو جیبلی بخشی از ماشین تبلیغات هوش مصنوعی است . مارک کوبان گفت که آمودی باید آرام شود و به پیشرفتهای تکنولوژیکی گذشته و فشارهای اتوماسیون اشاره کرد که برای مدتی کارگرانی مانند منشیها را جایگزین کرد، اما در نهایت صنایع و مشاغل جدیدی ایجاد کرد.
با این حال، ترس از اینکه هوش مصنوعی شغل شما را بگیرد، ممکن است موجه باشد … به خصوص اگر تازه وارد بازار کار شده باشید. طبق گزارش اخیر بانک فدرال رزرو نیویورک، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سه ماهه اول به ۵.۸ درصد افزایش یافته است که بالاترین میزان از سال ۲۰۲۱ تاکنون است. و بیکاری در زمینههای فنی که شاهد پیشرفتهای سریع در هوش مصنوعی بودهاند، افزایش یافته است.
- اوایل این ماه، مایکروسافت اعلام کرد که ۳ درصد از کارکنان خود، از جمله بسیاری از مهندسان، را اخراج میکند.
- شرکت امنیت سایبری CrowdStrike، با اعلام اینکه هوش مصنوعی در حال تغییر شکل صنعت است، ۵ درصد از نیروی کار خود (۵۰۰ شغل) را تعدیل کرد.
اما هوش مصنوعی ممکن است برای دوران اوج خود آماده نباشد. چند هفته پیش، کلارنا مسیر خود را معکوس کرد و پس از روی آوردن به کارشناسان خدمات مشتری هوش مصنوعی، دوباره استخدام انسان را آغاز کرد.