در حالی که برخی فروشگاههای لوازم خانگی ادعا میکنن “همون قیمت پارسال رو میگیریم”، یه نکته کوچولو رو جا میندازن: هزینههای جانبی که بیسروصدا از مشتری میگیرن!
از قیمت سال قبل تا تحویل به سبک امروز
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، توی یه برنامه تلویزیونی گفت: بعضی فروشگاهها کالا رو به ظاهر با همون قیمتهای پارسال عرضه میکنن، اما تا پول کامل رو نگیرن، کارتنِ کالا رو از قفسه هم تکون نمیدن. نه فقط این، بلکه توی فاکتور مینویسن «مشتری حق باز کردن کارتن رو قبل از نصب نداره»؛ یعنی اگه مشکل فنی باشه، باید مستقیم بری سراغ تولیدکننده. دم در فروشگاه؟ خبری از مسئولیت نیست.
سود صفر؟ یا صفر شفافیت؟
پازوکی همینطور به تبلیغاتی اشاره کرد که میگن “ما فقط با سود ۰ تا ۱ درصد میفروشیم”. سوال اینجاست: این پول از کجا میاد؟ اگر این فروشها با تسهیلات بانکی انجام میشن، خوبه که شرایط دقیقش شفافسازی بشه. چون رقابت برای فروشگاههای کوچیک توی این شرایط عملاً غیرممکن میشه.
زنجیرهایها: در بازی، ولی خارج از قوانین اتحادیه
جالبتر اینکه فروشگاههای زنجیرهای لوازم خانگی، عضو اتحادیه نیستن! مجوزشون رو مستقیم از وزارت صمت میگیرن، و با تبلیغاتِ پرزرق و برق توی شهر و اتوبانها، حسابی گوی رقابت رو از بقیه دزدیدن.
پازوکی معتقده این مدل فعالیتها، خلاف اصل ۴۴ قانون اساسیه؛ همون اصلی که باید جلوی انحصار و تمرکز اقتصادی رو بگیره.
خلاصه این ماجرا: با برچسب «قیمت پارسال»، بعضی فروشگاهها دارن امسال کلی سود میکنن؛ بیآنکه حتی پاسخگو باشن. نه خبری از خدمات درست، نه شفافیت، نه رقابت سالم. تو این بازار، همیشه اون چیزی که میبینی، همهی ماجرا نیست!