راه اندازی کسب و کار املاک

نحوه راه اندازی کسب و کار املاک

سازمان امور مالیاتی اخیرا گزارش داد که طی 50 سال گذشته، از تمام آمریکایی‌هایی که بیش از یک میلیون دلار در اظهارنامه مالیاتی بر درآمد خود اعلام کرده‌اند، 71 درصد در زمینه املاک و مستغلات مشارکت داشته‌اند. چه مدت است که می خواهید زنجیر خود را از میز کار خود باز کنید؟ چقدر برای شما مهم است که زندگی با آزادی مالی داشته باشید تا زندگی خود و خانواده تان را تامین کنید؟ اگر به هر یک از سوالات بالا مربوط می شوید، سوال واقعی این است: آیا تا به حال به راه اندازی کسب و کار املاک و مستغلات خود فکر کرده اید؟

کسب و کار املاک چیست؟

کسب و کار املاک و مستغلات یک نهاد تجاری است که با خرید، فروش، مدیریت یا سرمایه گذاری املاک و مستغلات سر و کار دارد. املاک و مستغلات به عنوان “مالکیت، زمین، ساختمان، حقوق هوا در بالای زمین و حقوق زیرزمینی زیر زمین” تعریف شده است. راه اندازی یک کسب و کار سرمایه گذاری املاک و مستغلات آسان نخواهد بود، اما با آماده سازی مناسب ارزش کار را دارد. بهتر از همه، منابع متعددی در سیستم‌های کسب ‌و کار کوچک وجود دارد که می‌تواند فرآیند یادگیری را آسان‌تر و کارآمدتر کند.

چگونه یک کسب و کار املاک و مستغلات راه اندازی کنیم

کسانی که نمی‌دانند چگونه یک کسب و کار املاک و مستغلات راه اندازی کنند، باید بدانند که داشتن یک شرکت املاک کار آسانی نیست. درست مانند راه‌اندازی یک کسب ‌و کار در هر صنعت دیگری، کارآفرینان باید ساعت‌های بی‌شماری را برای انجام تحقیقات ثبت کنند و قبل از اینکه واقعاً وارد کسب و کار شوند، یک طرح تجاری دقیق ایجاد کنند. هنگام باز کردن درهای راه اندازی یک تجارت املاک و مستغلات، از نکات زیر راهنمایی بگیرید:

  1. از طریق اهداف حرفه ای فکر کنید
  2. انجام تحقیقات عمیق
  3. امور مالی خود را سازماندهی کنید
  4. استراتژی کسب و کار خود را بسازید
  5. یک LLC تشکیل دهید
  6. برای بازاریابی خود برنامه ریزی کنید
  7. یک وب سایت بسازید
  8. راه اندازی کمپین ها
  9. ماندن در بالای سرنخ
  10. یک شبکه پشتیبانی بسازید

اهداف کسب و کار خود را تعیین کنید

قبل از اینکه وارد کسب و کار شوید، زمانی را برای ارزیابی و اولویت بندی برنامه های خود برای آینده اختصاص دهید. این به این معنی است که در مورد اهداف شخصی، حرفه ای و مالی خود فکر کنید، زیرا اینها بر نحوه شروع و ایجاد کسب و کار سرمایه گذاری املاک و مستغلات شما تأثیر می گذارد. با این سوال شروع کنید که قصد دارید پنج، ده و پانزده سال دیگر کجا باشید. سپس، گام‌های فوری ‌تری را برای کمک به شما در رسیدن به اینجا راهبردی کنید. اهمیت این فرآیند را نمی توان نادیده گرفت. اهداف نه تنها به سرمایه گذاران کمک می کند تا متمرکز بمانند، بلکه به آنها کمک می کنند تا اقدام کنند.

انجام تحقیقات عمیق

یک طرح کسب و کار موفق همیشه با تحقیقات عمیق در صنعت، شناسایی یک جایگاه خاص، منطقه بازار و رقبای بالقوه انجام می شود. چندین استراتژی خروج وجود دارد که کسب و کار املاک و مستغلات شما می تواند روی آنها تمرکز کند، اگرچه برخی از آنها بیشتر برای مبتدیان طراحی شده اند. بسیاری از سرمایه گذاران برای اولین بار عمده فروشی را انتخاب می کنند و به آنها این امکان را می دهد تا قبل از خرید ملک، طناب ها را یاد بگیرند. با این حال، بسته به اهداف شما، راهبردهای توانبخشی یا خرید و نگه داشتن نیز ممکن است گزینه های خوبی باشند.

سپس تحقیقات شما باید بر این تمرکز کند که چه حوزه بازاری برای سرمایه گذاری شما مناسب است. اوریفیس می گوید: «درک خوب از بازار برای بستن معاملات بهتر مهم است. “کاش این را زودتر می دانستم زیرا اغلب سرمایه گذاری های تصادفی انجام می دادم که منجر به ضرر می شد و زمان زیادی طول کشید تا به حالت عادی برگردم. با تحقیق مناسب در مورد بازار، می توان تصمیمات آگاهانه گرفت و معاملات بهتری را بستند. به ارزش متوسط خانه و قیمت اجاره نگاه کنید، در مورد امکانات محله تحقیق کنید و مهمتر از همه، از نگاه کردن به خارج از مکان فعلی خود نترسید. تحقیقات آنلاین، رویدادهای شبکه، و حتی گرفتن یک مربی می تواند در این فرآیند کمک کند. همیشه به یاد داشته باشید، هر چه اکنون تحقیقات بیشتری را تکمیل کنید، آمادگی بیشتری برای شروع توسعه طرح کسب و کار خود خواهید داشت.

امور مالی خود را سازماندهی کنید

روش های مختلفی برای درگیر شدن در املاک و مستغلات بدون کاهش پول وجود دارد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید از بررسی وضعیت مالی فعلی خود اجتناب کنید. این احتمال وجود دارد که وقتی به یک وام دهنده نزدیک می شوید، آنها اطلاعاتی در مورد تاریخچه مالی شما می خواهند. مهم است که قبل از اینکه سوالی با شما روبرو شود، نگاهی بیندازید. یک کپی از گزارش اعتباری خود را درخواست کنید و هر گونه حساب یا سرمایه گذاری موجود را که دارید بررسی کنید.

بسته به استراتژی سرمایه گذاری شما ممکن است چند گزینه تامین مالی برای شما مناسب باشد. سرمایه گذاران املاک و مستغلات می توانند از جایی سنتی شروع کنند، مانند یک موسسه مالی یا وام مسکن. یا آنها می توانند گزینه های تامین مالی غیرسنتی مانند وام دهندگان پول خصوصی، مشارکت های تجاری و حتی تامین مالی جمعی را انتخاب کنند. لازم نیست در حال حاضر به یک “روش” بسنده کنید، اما باید با چند گزینه آشنا باشید. به این ترتیب، زمانی که زمان راه اندازی کسب و کارتان فرا می رسد، دقیقاً می دانید به کجا بروید.

استراتژی کسب و کار خود را بسازید

هنگامی که تحقیقات کافی انجام دادید، باید از قبل شروع به تدوین ایده هایی در ذهن خود کرده باشید که دقیقاً به موفقیت کسب و کار شما در بازار کمک می کند. یک طرح کسب و کار بنویسید که شامل منابع و ابزارهایی نیز می شود که قصد دارید از آنها استفاده کنید.

فرم یک املاک و مستغلات LLC

یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) به یک ساختار کسب و کار اشاره دارد که برای محافظت از هزینه های تجاری از تداخل با امور مالی شخصی سرمایه گذار ایجاد شده است. این نامگذاری به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا بدون داشتن مسئولیت شخصی، املاک و مستغلات را خریداری کنند و داشته باشند. هر کشوری هزینه ها و مقررات متفاوتی با ایجاد یک LLC دارد، اگرچه روند کلی تا حد زیادی یکسان است:

  • قبل از شروع، مقررات کشور خود را تأیید کنید
  • یک نام تجاری منحصر به فرد را انتخاب کنید
  • یک مقاله سازمان با کشور خود ارسال کنید
  • یک قرارداد عملیاتی برای کسب و کار ایجاد کنید
  • از طریق IRS برای شماره شناسایی مالیاتی اقدام کنید

بازاریابی کسب و کار خود را برنامه ریزی کنید

داشتن یک کسب و کار موفق املاک و مستغلات مترادف با داشتن یک استراتژی بازاریابی موفق است. پیشنهاد ارزش منحصر به فرد شما چیست؟ پاسخ به این سوال به شما کمک می کند تا یک برند برای کسب و کار خود و هر کمپین بازاریابی بعدی ایجاد کنید. همچنین این زمان بسیار خوبی برای حل و فصل یک لوگو، ارزش های اصلی و بیانیه ماموریت است. این مؤلفه ها به اطلاع رسانی در مورد نحوه دسترسی شما به مشتریان بالقوه کمک می کند و به عنوان نقطه پرش برای مواد بازاریابی شما عمل می کند.

پس از ایجاد پایه ای برای کسب و کار املاک و مستغلات، زمان شروع اولین کمپین خود فرا رسیده است. فهرست زیر از مواد رایج بازاریابی را برای الهام گرفتن بخوانید:

  • پست مستقیم: باور کنید یا نه، پست مستقیم هنوز در این عصر دیجیتال جایگاهی دارد. سرمایه گذاران املاک و مستغلات به طور مداوم از نامه های دست نویس و سایر پست ها برای دسترسی به فروشندگان بالقوه استفاده می کنند. مهمترین چیزی که هنگام استفاده از پست مستقیم باید به خاطر بسپارید، ثابت ماندن است، در اغلب موارد، نرخ پاسخ شما در تلاش دوم یا سوم افزایش می یابد.
  • کمپین های ایمیل: ایمیل راهی عالی برای دستیابی به سرنخ های بالقوه است، تا زمانی که بتوانید اطلاعات تماس کافی را جمع آوری کنید. از آنجایی که آدرس های ایمیل به اندازه اطلاعات دارایی در دسترس نیستند، جمع آوری یک لیست قوی ممکن است کمی طول بکشد. همانطور که گفته شد، به مرور زمان، این یک روش بسیار مقرون به صرفه برای دستیابی به خریداران و فروشندگان است.
  • رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی برای مبتدیان عالی هستند، زیرا راهی کاملاً رایگان برای انتشار اخبار در مورد کسب و کار شما هستند. در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین پروفایل ایجاد کنید و در صورت امکان به‌روزرسانی‌ها را پست کنید. با گذشت زمان، ممکن است تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی نیز مفید باشد.
  • شبکه‌سازی: املاک و مستغلات در شبکه‌سازی رشد می‌کنند، در بسیاری از موارد واقعاً مربوط به افرادی است که شما می‌شناسید. با شرکت در رویدادهای املاک در منطقه خود شروع کنید و از آنجا منشعب شوید. هنگامی که شروع به ایجاد ارتباطات کردید، حتی می توانید خودتان فرصت های شبکه را سازماندهی کنید.
  • تابلوهای تبلیغاتی: وقتی تازه واردان به املاک فکر می کنند، این اغلب اولین چیزی است که به ذهن می رسد. تابلوهای تبلیغاتی، پوسترهایی هستند که در تقاطع های عمومی با پیام هایی مانند “خانه می خریم!” یا “برای پیشنهاد نقدی با ما تماس بگیرید!” آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا تعداد آنها زیاد است؟ به این دلیل است که آنها کار می کنند. تابلوها می توانند راهی عالی برای انتشار اخبار در مورد کسب و کار املاک و مستغلات شما باشند.

یک وب سایت بسازید

در عصر دیجیتال امروزی، داشتن یک حضور مناسب در وب بسیار مهم است. این امر به ویژه در صنعت املاک و مستغلات صادق است. اکثر خریداران خانه گزارش می دهند که جستجوی خود را به صورت آنلاین قبل از تماس با نماینده خود آغاز کرده اند. این بدان معنی است که داشتن یک وب سایت قوی شانس شما را برای جذب کسب و کار جدید افزایش می دهد. وب سایت شما اغلب اولین نقطه تماس شما با یک مشتری بالقوه خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که صفحاتی را شامل می شود که به شما به عنوان یک حرفه ای املاک و مستغلات، ارزش هایی که برای آنها ایستاده اید و ارزشی که می توانید برای آنها ارائه می دهید، بازگو کنید. فراموش نکنید که URL وب سایت خود را به تمام مطالب بازاریابی و صفحات رسانه های اجتماعی خود اضافه کنید تا مشتریان به سایت شما بازگردند. آخرین اما نه کم اهمیت ترین، شما می توانید با انتشار مقالات و مطالب مرتبط، به موقع و با ارزش به جذب ترافیک بیشتر به وب سایت خود کمک کنید.

راه اندازی کمپین ها

اطمینان حاصل کنید که در تمام کانال های بازاریابی خود، اعم از رسانه های اجتماعی، ایمیل، یا بازاریابی سنتی، یکسان هستید. حتماً برای هر یک از کمپین‌هایی که ارائه می‌کنید، برنامه‌ریزی کنید.

ماندن در بالای سرنخ

یکی از بدترین کارهایی که می توانید برای کسب و کار خود انجام دهید، راه اندازی کمپین های بازاریابی بدون برنامه ریزی برای ردیابی و پیگیری سرنخ های خود است. حتی اگر کسی فرصت فوری را ارائه ندهد، پرورش یک رابطه در طول زمان ممکن است کسب و کار خود را به دست آورید. یک راه عالی برای ردیابی سرنخ‌ها، استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM است. این نوع نرم افزار راهی برای مدیریت کمپین های بازاریابی و سرنخ ها در یک مکان فراهم می کند.

یک شبکه پشتیبانی بسازید

بسیاری از سرنخ ها و معاملات در املاک و مستغلات مستقیماً از شبکه شخصی شما می آیند. چه شبکه شما متشکل از مشتریان، همکاران، مربیان یا حتی رقبا باشد، مطمئن شوید که زمان کافی را برای ایجاد این روابط کلیدی سرمایه گذاری کنید.

آیا کسب و کار املاک و مستغلات سودآور است؟

پاسخ ساده به این سوال این است که اگر دارایی های خود را هوشمندانه مدیریت کنید، بله. مارتین اورفیس، موسس Rent To Own Labs، می گوید: «کارآفرینان تجربه لازم و زیرکی اساسی کسب و کار برای راه اندازی کسب و کار املاک و مستغلات خود را دارند. “به علاوه، آنها سرمایه مالی برای سرمایه گذاری دارند، که یک مزیت بزرگ در هنگام ورود به تجارت املاک و مستغلات است.”    

رایج ترین روشی که یک تجارت املاک و مستغلات می تواند سودآور باشد، قدردانی است. ارزش گذاری افزایش در ارزش دارایی در طول زمان است. این دارایی می تواند املاک مسکونی، املاک تجاری و حتی زمین های توسعه نیافته باشد. این افزایش می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، مانند افزایش تقاضا با کاهش عرضه. دستیابی به سود در کسب و کار املاک و مستغلات از طریق فروش دارایی شما پس از افزایش ارزش آن حاصل می شود، ثانیاً، سود املاک و مستغلات حاصل از ایجاد درآمد از طریق پرداخت های منظم یا اجاره.

سود املاک و مستغلات از طریق موقعیت مکانی

برای املاک مسکونی، بزرگترین عامل مهم، موقعیت مکانی است. یک محله در حال تکامل که مدارس بهتر، مراکز خرید جدید، زمین‌های بازی یا هر چیزی که منطقه را به مکانی مطلوب‌تر برای زندگی تبدیل می‌کند، به خانه ارزش افزوده می‌افزاید. بهبود خانه، چه در داخل و چه در خارج، می تواند ارزش قابل توجهی را اضافه کند. به نوبه خود، کسب و کار املاک و مستغلات شما می تواند از طریق ورق زدن خانه یا بازسازی، سود زیادی به دست آورد. املاک تجاری با به دست آوردن سود از طریق توسعه مکان و بهبود ملک مشابه مسکونی عمل می کنند.

از نظر زمین های توسعه نیافته، از طریق توسعه نیز سود حاصل می شود. با گسترش شهر، زمین خارج از محدوده آن برای کسانی که مایل به توسعه آن هستند، مطلوب تر می شود. هنگامی که یک توسعه‌دهنده شروع به ساخت خانه‌ها یا ساختمان‌های تجاری می‌کند، ارزش زمین حتی بیشتر می‌شود.

سود املاک و مستغلات از طریق درآمد

به عبارت ساده، املاک مسکونی و تجاری از طریق اجاره درآمد ایجاد می کنند. مستاجران ماهانه مبلغ توافق شده ای را پرداخت می کنند که می تواند از طریق تورم و تقاضا افزایش یابد. پس از برداشته شدن هزینه های شما، باقی مانده را به عنوان درآمد مطالبه می کنید. یک حرکت هوشمندانه برای کسب و کار املاک و مستغلات شما این است که در یک ملک در یک مکان مطلوب سرمایه گذاری کنید و به شما این امکان را می دهد که به راحتی مستاجران را ایمن کنید.

بسته به حق شما نسبت به زمین، زمین خام نیز می تواند درآمد ایجاد کند، زیرا شرکت ها ممکن است به طور منظم برای هر سازه جدیدی که در زمین ساخته شده است یا حق امتیاز برای هر اکتشاف انجام شده پرداخت کنند. اینها شامل جاده های دسترسی جدید، خطوط لوله، برج های سلولی، خطوط لوله، یا جک های پمپ هستند، اما محدود به آنها نیست. اجاره زمین خام برای مقاصد کشاورزی معمول است و برخی از زمین ها ممکن است دارایی های قابل برداشت با ارزشی داشته باشند که می توانند به صورت دوره ای جمع آوری شوند.

نمونه هایی از کسب و کار املاک و مستغلات

مشاغل زیادی در صنعت املاک و مستغلات وجود دارد که بسیاری از آنها فرصت های خوبی برای شروع یک تجارت خواهند بود. در اینجا فقط چند نمونه از بسیاری از مشاغل مختلف املاک و مستغلات آورده شده است:

  • عمده فروش
  • مدیر املاک
  • مشاور املاک و مستغلات
  • ارزیاب املاک
  • بازرس خانه
  • نماینده املاک
  • دلال مسکن
  • ارائه دهنده تعمیر و نگهداری خانه
  • پیمانکار ساخت و ساز
  • وام دهنده

گزینه های بالا تنها بخشی از ایده های بسیاری برای راه اندازی یک تجارت املاک و مستغلات هستند. به یاد داشته باشید، فرصت های متعددی برای انتخاب وجود دارد که فقط باید تناسب مناسب را پیدا کنید.

مزیت های اصلی راه اندازی یک کسب و کار سرمایه گذاری در املاک و مستغلات

مزایای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات تقریباً بی پایان است. نه تنها باید توانایی کسب سود قابل توجه در هر معامله را داشته باشید، بلکه ثابت شده است که املاک و مستغلات یک محافظ محکم در برابر بازار سهام و تورم است. برخی دیگر از مزایایی که با راه اندازی یک کسب و کار املاک تضمین می شود عبارتند از:

  • جریان نقدی: سرمایه گذاران املاک و مستغلات می توانند جریان نقدی قابل توجهی را از معاملات عمده فروشی یا بازپروری ثابت دریافت کنند، اما همچنین می توانند از جریان نقدی ماهانه مطمئن با معاملات ملک اجاره ای اطمینان حاصل کنند. بهترین بخش در مورد جریان نقدی ملک اجاره ای این است که پول اضافی پس از پرداخت تمام قبوض شما به عنوان یک درآمد غیرفعال در نظر گرفته می شود. هنگام مدیریت بقیه کسب و کار سرمایه گذاری خود، می توانید یک چک حقوق ماهیانه دریافت کنید.
  • ارزش املاک: در حالی که شما در حال پرداخت وام هر ملکی هستید که در آن سرمایه گذاری کرده اید، ارزش آن ملک در حال افزایش یا افزایش است. در حالی که مواردی مانند رکود و نوسانات بازار احتمالاً رخ می دهد، می توان با اطمینان گفت که ارزش املاک و مستغلات در یک دوره زمانی طولانی افزایش خواهد یافت. همانطور که گفته شد، هر ملکی که امروز خریداری کنید، 30 سال آینده ارزش بسیار بیشتری خواهد داشت. با این حال، با وام مسکن با نرخ ثابت، شما همیشه همان مبلغ را پرداخت خواهید کرد.
  • کنترل: مسلماً بزرگترین مزیت راه اندازی یک تجارت املاک و مستغلات، کنترل و غروری است که به دلیل داشتن چیزی که ایجاد کرده اید احساس می کنید. سرنوشت شما به دفتری در وال استریت یا مدیر عامل شرکت شما وابسته نیست. فقط متعلق به شماست سرمایه گذاری در املاک و مستغلات شما و شما را به تنهایی در صندلی راننده آینده مالی خود قرار می دهد. با این حال، با کنترل، سرمایه گذاران همچنین باید یاد بگیرند که چگونه اشتهای خود را برای موقعیت های ناآشنا مدیریت کنند. یا، همانطور که روی مورهون می گوید، کارآفرینان باید “از ناراحتی راحت باشند.” مورژون به عنوان رئیس و یکی از بنیانگذاران Enventys Partners و یک کارآفرین سریالی، به خوبی از کنترلی که کارآفرینان باید بر احساسات خود اعمال کنند، آگاه است. مورژون می‌گوید صرف‌نظر از تجربه‌ی خود، «باید با این ایده راحت باشید که همیشه نمی‌دانید از نظر مالی برای یک دوره زمانی در کجا قرار دارید».
  • امنیت: البته سرمایه گذاری از هر نوعی که باشد همیشه با ریسک همراه خواهد بود. با این حال، ایجاد یک سبد املاک و مستغلات در طول زمان به این معنی است که شما آینده خود را تضمین می کنید. متأسفانه، امروزه بسیاری از افراد برنامه خاصی برای تضمین بازنشستگی خود ندارند. سرمایه گذاری در املاک نه تنها چیزی است که برخی می گویند سریع ترین راه برای رهایی از بدهی است، بلکه روشی غیرقابل انکار برای ایجاد جریان های متعدد درآمد برای خود است که تا سال های بازنشستگی شما ادامه خواهد داشت و حتی می تواند به نسل های آینده منتقل شود.

هزینه راه اندازی کسب و کار املاک چقدر است؟

تعیین دقیق مقداری که برای راه اندازی یک تجارت املاک و مستغلات نیاز دارید دشوار است، اما بین 5000 تا 10000 دلار باید به شما در شروع کار کمک کند. هزینه های تشکیل پرونده LLC بسیار کمتر است، معمولاً بین 40 تا 500 دلار بسته به ایالت شما. با این حال، بقیه وجوه راه‌اندازی هزینه‌های مادی، زمان مورد نیاز برای حضور در رویدادها و ایجاد شبکه، هرگونه لوازم اداری (مانند لپ‌تاپ)، هزینه‌های طراحی وب‌سایت و لوگو و موارد دیگر را پوشش می‌دهد. در حالی که لزوماً نیازی به خرج کردن پول برای هیچ یک از این موارد ندارید، آنها می توانند به شما کمک کنند تا در مورد تجارت خود جدی تر شوید. بودجه خود را با در نظر گرفتن هر یک از این هزینه ها برنامه ریزی کنید و ببینید چه چیزی به دست می آورید. بسیاری از سرمایه گذاران حتی می توانند بدون پول شروع کنند.

جمع بندی

راه اندازی یک کسب و کار املاک و مستغلات می تواند بسیار دشوار به نظر برسد، اما با دنبال کردن مراحل بالا و همچنین آشنایی با پاسخ به سوالات متداول، تبدیل شدن به یک حرفه ای املاک آسان تر از آن چیزی است که فکر می کنید. حتماً اهداف خود را مشخص کنید، امور مالی خود را مرور کنید و شبکه را در اولویت قرار دهید تا حلقه خود را ایجاد کنید و شاهد شکوفایی کسب و کار خود باشید. با ابزارهای مناسب، کسب و کار شما این پتانسیل را دارد که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند و از نظر مالی آزاد شوید.

انتهای مطلب/ منبع

برچسب‌ها
آژانس کسب و کار (18) اخبار کسب و کار (8) اخبار کسب و کار ایران (6) استراتژی بازاریابی (10) استراتژی کسب و کار (10) اشتغال آفرینی (16) اشتغال زایی (22) اشتغال پایدار (7) اقتصاد ایران (14) اقتصاد دانش بنیان (9) اقتصاد دیجیتال (7) ایجاد اشتغال (24) ایده کسب و کار (5) بازاریابی دیجیتال (7) بازاریابی و فروش (5) بازاریابی کسب و کار (16) باشگاه مشتریان (7) برنامه کسب و کار (13) برندسازی کسب و کار (7) بهبود فضای کسب و کار (11) توسعه کارآفرینی (8) توسعه کسب و کار (20) حمایت از کسب و کار (8) حمایت از کسب و کارها (5) دولت سیزدهم (13) راه اندازی وب سایت کسب و کار (5) راه اندازی کسب و کار (27) راه اندازی کسب و کار خانگی (5) رشد تولید (6) رشد و توسعه کسب و کار (20) رشد کسب و کار (34) رونق تولید (7) شرکت های دانش بنیان (8) شورای عالی کار (7) طرح کسب و کار (5) مجوزهای کسب و کار (5) مدیریت ارتباط با مشتری (17) مدیریت کسب و کار (46) مشاور کسب و کار (12) نرخ بیکاری (6) وزارت کار (21) کسب و کار آنلاین (9) کسب و کار الکترونیک (6) کسب و کار ایران (25) کسب و کار اینترنتی (8)