کسب و کار

چگونه کسب و کار خود را در آلمان راه اندازی کنیم؟

برای هر کسی که می‌خواهد کارآفرین شود ، آلمان می‌تواند مکانی عالی برای شروع یک تجارت جدید باشد. این امر توسط تعداد زیادی از شرکت های کوچک و متوسط ​​(SMEs) که ستون فقرات اقتصاد آلمان را تشکیل می دهند تأیید می شود. با این حال، چند موضوع اداری وجود دارد که باید قبل از اینکه بتوانید رسما رئیس خود شوید، به آنها رسیدگی شود.

نقطه تماس واحد  ( Einheitlicher Ansprechpartner )

اولین نقطه تماس برای هر مهاجری که مایل به راه اندازی یک تجارت در آلمان است، باید نقطه تماس محلی شما ( Einheitlicher Ansprechpartner – EA) باشد . از سال 2009، هر ایالت فدرال ( بوندسلند ) در آلمان دارای یک EA برای کمک به فریلنسرها، استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید است.

کارکنان انگلیسی زبان EA علاوه بر ارائه مشاوره و راهنمایی کلی، می‌توانند شخصاً در مورد نحوه راه‌اندازی کسب‌وکار در آلمان، از جمله کمک به شما در مورد فرم‌ها و اسناد و ارسال آن‌ها به ارگان‌های اداری مربوطه، به شما مشاوره دهند. EA قادر خواهد بود به شما در بسیاری از فرآیندهای شرح داده شده در زیر کمک کند. تعداد فزاینده ای از خدمات خصوصی نیز می تواند به شما در مورد تشکیل شرکت در آلمان مشاوره دهد .

اجازه اقامت برای خوداشتغالی در آلمان

قبل از شروع کسب و کار در آلمان، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که اجازه اقامت طولانی مدت در آنجا را دارید. طبق قوانین اتحادیه اروپا، شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس می توانند آزادانه در آلمان زندگی و کار کنند، از جمله انجام فعالیت های خوداشتغالی.

اتباع سایر کشورها قبل از شروع کسب و کار در آلمان باید برای اجازه اقامت به منظور خوداشتغالی اقدام کنند. برای واجد شرایط بودن برای این نوع اجازه اقامت موقت ، باید نشان دهید که کسب و کار شما در خدمت منافع اقتصادی آلمان است و بودجه لازم برای تحقق ایده خود را دارید. از شما انتظار می رود که یک طرح تجاری ارائه دهید که این نکات را مشخص می کند.

تعریف آلمانی مترجمان آزاد ( Freiberufler ) و بازرگانان ( Gewerbetreibenden )

قانون آلمان بین یک مترجم آزاد ( Freiberufler ) و یک تاجر ( Gewerbetreibende ) تمایز قائل می شود . درک این تمایز قانونی برای هر کسی که قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارد بسیار مهم است، زیرا فریلنسرها ملزم به ثبت کسب و کار خود در اداره تجارت یا پرداخت مالیات تجارت نیستند.

در آلمان، فریلنسر شخصی است با شرایط خاص که به طور مستقل خدمات خود را می فروشد. این تعریف به انواع خاصی از مشاغل محدود می شود. شما می توانید لیستی از مشاغل آزاد را در اینجا مشاهده کنید . هر کس دیگری یک تاجر محسوب می شود. به طور کلی، فریلنسرها به جای نام تجاری، با نام خود کار می کنند.

اگر مطمئن نیستید که واجد شرایط شغل آزاد هستید یا یک تاجر، با اداره مالیات محلی خود ( Finanzamt ) که می تواند به شما مشاوره دهد، بررسی کنید.

درخواست مجوز ( Erlaubnis )

برخی از مشاغل و حرفه ها در آلمان محافظت می شوند و بنابراین قبل از اینکه بتوانید کسب و کار خود را ثبت کنید و تجارت خود را شروع کنید باید اقدامات بیشتری را انجام دهید.

تجارت هایی که در آلمان نیاز به مجوز دارند

برخی از مشاغل، مانند مشاوران بیمه، ناظران ساخت و ساز و توسعه دهندگان املاک، فقط می توانند در آلمان به صورت خوداشتغالی با مجوز ( Erlaubnis ) انجام شوند.

شما می توانید برای این مجوز در دفتر تجارت محلی خود ( Gewerbeamt ) با ارسال فرم درخواست دهید. معمولاً می توان این کار را به صورت آنلاین انجام داد، اما اگر سؤالی دارید، عاقلانه است که شخصاً شرکت کنید. از شما خواسته می شود که برخی یا همه موارد زیر را ارسال کنید:

  • چک CRB ( polizeiliches Führungszeugnis )
  • گواهی صلاحیت های حرفه ای (به رسمیت شناخته شده، در صورت خارجی (به زیر مراجعه کنید))
  • استخراج از ثبت تجاری
  • گواهی عدم اعتراض ( Unbedenklichkeitsbescheinigung ) از اداره مالیات و شهرداری
  • گزارش اعتباری SCHUFA

اگر مطمئن نیستید که آیا برای انجام حرفه خود به مجوز نیاز دارید، می توانید با دفتر تجارت محلی یا شعبه اتاق صنعت و بازرگانی (Industrie- und Handelskammer – IHK) مشورت کنید .

مشاغل ماهر در آلمان

مشاغل ماهر ( Handwerke ) نیز در آلمان محافظت می‌شوند و هرکسی که مایل به انجام یک حرفه حرفه‌ای یا حرفه‌ای است، باید قبل از اجازه شروع فعالیت تجاری، در ثبت نام صنعتگران واجد شرایط ( Handwerksrolle ) ثبت شود. ثبت نام به این معنی است که شما موظف به پرداخت هزینه اشتراک منظم هستید.

توجه داشته باشید که تعریف تجارت ماهر در آلمان کاملاً گسترده است و صنایع زیر را در بر می گیرد:

  • کارهای برقی، فلزی و چوبی
  • ساخت و تکمیل
  • بهداشت و مراقبت شخصی
  • تمیز کردن
  • غذا
  • کار شیشه و کاغذ و سرامیک
  • پوشاک، منسوجات و چرم

43 تجارت ماهر ( Handwerke ) وجود دارد که فقط با شرایط خاص قابل انجام هستند . فقط کسانی که دارای صلاحیت حرفه ای صحیح یا معادل خارجی شناخته شده هستند (به شناسایی صلاحیت های خارجی، در زیر مراجعه کنید) می توانند در ثبت نام ثبت شوند و مجاز به انجام این مشاغل باشند. برای انجام سایر مشاغل ماهر به مدارک خاصی نیاز ندارید، اما همچنان باید در ثبت نام وارد شوید.

به رسمیت شناختن مدارک غیر آلمانی

برخی از مشاغل مانند مشاوران بیمه، نگهبانان و رانندگان تاکسی در آلمان تحت نظارت هستند. این بدان معناست که این حرفه‌ها را فقط افراد غیر آلمانی می‌توانند انجام دهند که دارای مدارک خارجی مشابه هستند. اگر می‌خواهید در یکی از این حرفه‌ها کسب‌وکاری داشته باشید، باید به مقام مسئول درخواست کنید تا مدرک خارجی خود را رسماً به رسمیت بشناسد. مقام صلاحیتدار محلی شما می تواند در مورد این فرآیند به شما مشاوره دهد.  

انتخاب فرم حقوقی برای کسب و کار آلمانی خود

هنگامی که این مراحل اولیه را برای اطمینان از دوام سرمایه گذاری تجاری خود در آلمان انجام دادید، باید یک فرم قانونی برای کسب و کار خود انتخاب کنید . اینکه کدام ساختار را انتخاب می کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • چند نفر در حال راه اندازی کسب و کار هستند
  • چه کسی کسب و کار را رهبری خواهد کرد
  • چقدر سهام داری
  • اینکه آیا مسئولیت شخصی شما باید محدود باشد یا خیر

انتخاب ساختار مناسب ضروری است، زیرا در آینده بر مالیات کسب و کار و بدهی شخصی شما تأثیر می گذارد.

ورود به ثبت تجاری ( Handelsregister )

هنگامی که تصمیم گرفتید کدام شکل قانونی برای کسب و کار جدید شما مناسب تر است، می توانید کسب و کار خود را در ثبت تجاری آلمان ( Handelsregister ) وارد کنید. تقریباً همه مشاغل باید این کار را انجام دهند تا یک شماره ثبت تجاری ( Handelsregisternummer ) دریافت کنند، که برای ثبت کسب و کار خود در دفتر تجارت محلی و دریافت مجوز کسب و کار ( Gewerbeschein – زیر را ببینید) به آن نیاز دارید .

کسب و کارهای کوچک و ثبت تجاری

تنها استثناء در این مورد، مشاغل آزاد و مشاغل کوچک هستند ( Kleinunternehmen ). کسب و کارهای کوچک به مشاغلی گفته می شود که در سال اول فعالیت خود کمتر از 22000 یورو و در سال های بعد کمتر از 50000 یورو درآمد داشته باشند. اگر صاحب کسب و کار کوچک یا شغل آزاد هستید، می توانید داوطلبانه کسب و کار خود را در ثبت تجاری ثبت کنید، اما توجه داشته باشید که این کار با حقوق و تعهدات اضافی همراه است. برای مشاغل کوچک، معمولاً ارزش هزینه اضافی را ندارد. اگر مطمئن نیستید یک وکیل می تواند به شما کمک کند.

نحوه ثبت نام در Handelsregister

مشاغل بزرگتر، به ویژه OHGs ، KGs ، GmbHs ، UGs  و AGs  باید به ثبت تجاری آلمان وارد شوند. درخواست به صورت الکترونیکی در یک فرم تأیید شده عمومی توسط یک دفتر اسناد رسمی ثبت می شود. هزینه ثبت نام با توجه به فرم حقوقی شرکت متفاوت است، از 200 یورو برای یک شرکت انفرادی تا 500 یورو برای یک AG.

ثبت نام در دفتر بازرگانی آلمان ( Gewerbeamt )

هنگامی که شماره Handelsregisternummer خود را دریافت کردید و هر گونه مجوز یا مجوزی را که ممکن است نیاز داشته باشید، می توانید برای ثبت کسب و کار خود به دفتر تجارت محلی خود ( Gewerbeamt ) مراجعه کنید . دفتر بازرگانی ذیصلاح، دفتری در منطقه ای است که کسب و کار خود را در آنجا افتتاح خواهید کرد. می توانید دفتر محلی خود را در وب سایت وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال بیابید . ” Gewerbeämter ” (دفاتر تجاری) را انتخاب کنید و کدپستی ( PLZ ) یا مکان ( Ort ) خود را وارد کنید.

برای ثبت کسب و کار خود به موارد زیر نیاز دارید:

  • شناسه معتبر مانند گذرنامه یا کارت شناسایی (نه گواهینامه رانندگی )
  • گواهی ثبت نام ( Meldebescheinigung )
  • ویزا یا اجازه اقامت که به شما امکان می دهد فعالیت های خوداشتغالی را انجام دهید
  • Handeslregisternummer (در صورت وجود)
  • مدارک صلاحیت شما و هر گونه مجوز یا مجوز، در صورت لزوم
  • هزینه ثبت نام (معمولاً بیش از 70 یورو نیست)

هنگامی که کسب و کار خود را ثبت کردید، اطلاعات مربوط به ثبت شما به طور خودکار به اداره مالیات ( Finanzamt )، انجمن محلی بیمه مسئولیت کارفرمایان ( Beufsgenossenschaft ) و بسته به نوع کسب و کاری که ثبت می کنید، احتمالاً به دادگاه منطقه ارسال می شود. Amtsgericht ) نیز.

ثبت نام در اداره مالیات آلمان

مدت کوتاهی پس از ثبت کسب و کار خود در اداره تجارت، ارتباطی از اداره مالیات محلی خود دریافت خواهید کرد که معمولاً از شما می خواهد فرمی به نام « Fragenbogen zur steuerlichen Erfassung » (پرسشنامه مالیات) را پر کنید. از طرف دیگر، برای سرعت بخشیدن به فرآیند، می توانید  فرمی را برای پر کردن بارگیری کنید یا آن را از طریق ELSTER ارسال کنید . فرم فقط به زبان آلمانی موجود است. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، عاقلانه است که با یک مشاور مالیاتی مشورت کنید تا اینکه با وارد کردن نادرست اطلاعات به تاخیر بیفتید. شما باید جزئیات زیر را ارسال کنید:

  • شناسه مالیاتی
  • شرح فعالیت تجاری شما
  • جزئیات حساب های بانکی آلمانی شما (هم شخصی و هم تجاری، اگر دارید)
  • سود و هزینه های تخمینی
  • درآمد تخمینی
  • ثبت نام در اتاق صنعت و بازرگانی یا اتاق صنایع دستی
  • ثبت نام در ثبت بازرگانی

پس از تکمیل این فرم و ارسال آن، شماره مالیات خود (یک شناسه منحصر به فرد برای شما به عنوان یک کسب و کار، متفاوت از شناسه مالیاتی شما) و شماره مالیات بر ارزش افزوده خود را دریافت خواهید کرد. قبل از شروع ارسال فاکتورها و گرفتن مالیات بر ارزش افزوده، به هر دوی این شماره ها نیاز خواهید داشت.  

مالیات مشاغل در آلمان

بر اساس برآوردهایی که در فرم خود ارائه می دهید، اداره مالیات برنامه ای برای پرداخت مالیات برای شما ارسال می کند. مشاغل و تجار در آلمان بسته به گردش مالی سالانه و شکل قانونی آنها، موظف به پرداخت چندین نوع مالیات تجاری هستند. در اینجا می توانید در مورد  مالیات مشاغل در آلمان اطلاعات بیشتری کسب کنید .

مدیریت بازرگانی آلمان

در آلمان، مشاغل قانونی موظف به نگهداری سوابق مالی و اداری به مدت 10 سال هستند. اگر مقامات مشکوک باشند که شما مالیات را اشتباه پرداخت کرده اید، ممکن است از شما درخواست شود که سوابقی به بیش از 10 سال قبل برسد. این شامل:

  • فاکتورها
  • اظهارات بانک
  • قراردادها (مثلاً قراردادهای کاری یا با ارائه دهندگان اینترنت  یا خط تلفن )
  • توافق نامه ها
  • مخارج
  • حسابداری دوبار ورود

در حالی که مشاغل و شراکت های تک نفره در انتخاب نحوه مدیریت حساب های خود نسبتا آزاد هستند، شرکت ها در آلمان طبق قانون موظف به استفاده از حسابداری دوطرفه هستند.

قالب بندی فاکتورها در آلمان

باید مطمئن شوید که هر فاکتوری که صادر می کنید حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • نام و آدرس کامل شرکت شما
  • نام کامل و آدرس گیرنده
  • تاریخ فاکتور
  • شماره مالیات و شماره مالیات بر ارزش افزوده شما
  • شماره فاکتور (تخصیص شده توسط شما برای کمک به شناسایی در آینده)
  • شرح کالا یا خدمات ارائه شده
  • زمان تحویل
  • مقدار خالص
  • VAT / USt (در صورت وجود)
  • مهلت پرداخت

حساب های بانکی برای مشاغل

همچنین باید یک حساب بانکی تجاری باز کنید تا دارایی های تجاری خود را از دارایی های شخصی خود جدا نگه دارید (این در مورد فریلنسرها صدق نمی کند). داشتن یک حساب تجاری مجزا نیز مدیریت کسب و کار را بسیار روان تر می کند و در وقت شما صرفه جویی می کند. چندین بانک مختلف در آلمان وجود دارد که حساب های تجاری را برای کارآفرینان ارائه می دهند، مانند  bunq .

بیمه شخصی و مستمری برای کارگران خوداشتغال در آلمان

خوداشتغالی در آلمان به این معنی است که حق بیمه تامین اجتماعی به طور خودکار از حقوق شما کسر نمی شود. بنابراین، باید اقداماتی را انجام دهید تا مطمئن شوید که تحت پوشش همه انواع بیمه های اجباری هستید.

کارگران خوداشتغال و حقوق بازنشستگی

به طور کلی، به عنوان یک کارگر خوداشتغال، می توانید به کمک داوطلبانه به طرح بازنشستگی قانونی آلمان ادامه دهید . گروه های خاصی از افراد خوداشتغال قانوناً موظف به مشارکت هستند. این امر در مورد کارگران در مشاغل زیر اعمال می شود:

  • مراقبت های بهداشتی
  • مهندسی معماری
  • وکلا، حسابداران و دفاتر اسناد رسمی
  • معلمان (که به طور منظم بیش از 450 یورو در ماه درآمد دارند)
  • هنرمندان، نویسندگان، نویسندگان و روزنامه نگاران

اگر در یکی از این دسته بندی ها قرار نمی گیرید، همچنان می توانید با اطلاع دادن به صندوق بازنشستگی خود از تصمیم خود برای بیمه شدن داوطلبانه، به طرح بازنشستگی کشوری کمک های داوطلبانه بپردازید. بیمه داوطلبانه نسبتاً انعطاف پذیر است و به شما این امکان را می دهد تا سطح دقیق مشارکت خود را مشخص کنید. شما باید حداقل 18.6٪ از درآمد خود را تا سقف حداکثر 6.700 یورو کمک کنید.

معمولاً شما باید کل سهم 18.6% را خودتان پوشش دهید. یک استثنا کسانی هستند که در حرفه های هنری کار می کنند، که می توانند درخواست دهند تا 50٪ از کمک های خود را تحت پوشش Künstlersozialkasse (KSK) قرار دهند . در سه سال تقویمی اول پس از خوداشتغالی، ممکن است واجد شرایط کاهش سهم خود تا 50٪ باشید. با شعبه محلی Deutsche Rentenversicherung صحبت کنید تا ببینید آیا واجد شرایط این کاهش هستید یا خیر.

از طرف دیگر، می‌توانید یک طرح بازنشستگی خصوصی، معروف به مستمری Rürup را انتخاب کنید، که به شما امکان می‌دهد دقیقاً تصمیم بگیرید که چقدر می‌خواهید کمک کنید. این کمک ها برای مقاصد مالیاتی نیز قابل کسر است.

بیمه درمانی کارگران خوداشتغال

کارگران خوداشتغال نیازی به مشارکت در بیمه درمانی قانونی ( gesetzliche Krankenversicherung ) ندارند . با این حال، داشتن بیمه درمانی در آلمان اجباری است، بنابراین باید مطمئن شوید که تحت پوشش یک طرح هستید. شما می توانید به طور داوطلبانه در یک طرح بیمه درمانی قانونی مشارکت کنید، که به طور خودکار به شما حق دریافت  کمک هزینه بیماری  و  مراقبت طولانی مدت و همچنین ارائه پوشش برای اعضای خانواده تحت تکفل شما را می دهد . با این حال، به خاطر داشته باشید که شما باید کل سهم (14.6٪ از درآمد خود تا سقف حداکثر آستانه) را خودتان بپردازید.

بنابراین، برای بسیاری از کارگران خوداشتغال، گرفتن بیمه درمانی خصوصی  می تواند ارزان تر باشد. اگر این را انتخاب کردید، مطمئن شوید که در صورت بیماری و/یا کهولت سن تحت پوشش هستید.

بیمه بیکاری برای کارگران خوداشتغال

برای محافظت در برابر بیکاری در آینده و برخورداری از مزایای بیکاری ، به عنوان یک کارگر خوداشتغال، این امکان را دارید که به صورت داوطلبانه به بیمه بیکاری کمک کنید.

بیمه حوادث شغلی

شما می توانید انتخاب کنید که بیمه تصادف داوطلبانه برای خود (و همسرتان، اگر با شما کار می کند) بگیرید. اگر کارمندی دارید، موظف خواهید بود از طرف آنها در این طرح مشارکت کنید.

بیمه حرفه ای برای کارگران خوداشتغال

علاوه بر بیمه شخصی ، کارگران خوداشتغال اغلب برای محافظت در برابر خطراتی که ممکن است به کسب و کار آنها آسیب برساند، بیمه حرفه ای را انتخاب می کنند. یک مشاور بیمه می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام نوع بیمه ممکن است برای کسب و کار شما ضروری باشد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بیمه مسئولیت

برای محافظت از شما در برابر هرگونه ادعای خسارت.

بیمه هزینه های حقوقی

برای تامین هزینه های حقوقی باید به دادگاه مراجعه کنید.

بیمه از دست دادن سود

برای پوشش درآمد از دست رفته ناشی از تعطیلی موقت کسب و کارتان.

بیمه اموال

برای محافظت از ساختمان ها، تجهیزات، کالاها و ماشین آلات شما.

بیمه خرابی ماشین آلات

برای تامین هزینه تعمیرات لازم

بیمه کامپیوتر

برای پوشش هر گونه آسیب ناشی از قطع برق یا ویروس ها، از جمله آسیب هایی که منجر به از دست رفتن داده ها می شود.

بیمه حمل و نقل کالا

برای محافظت از کالاهای خود در هنگام حمل و نقل

بیمه اعتباری

برای پوشش فاکتورهای پرداخت نشده

انتهای مطلب/ منبع

برچسب‌ها
آژانس کسب و کار (19) اخبار کسب و کار (8) اخبار کسب و کار ایران (6) استراتژی بازاریابی (11) استراتژی کسب و کار (10) اشتغال آفرینی (16) اشتغال زایی (22) اشتغال پایدار (7) اقتصاد ایران (14) اقتصاد دانش بنیان (9) اقتصاد دیجیتال (7) ایجاد اشتغال (24) ایده کسب و کار (5) بازاریابی دیجیتال (7) بازاریابی و فروش (5) بازاریابی کسب و کار (16) باشگاه مشتریان (7) برنامه کسب و کار (13) برندسازی کسب و کار (7) بهبود فضای کسب و کار (11) توسعه کارآفرینی (8) توسعه کسب و کار (20) حمایت از کسب و کار (8) حمایت از کسب و کارها (5) دولت سیزدهم (13) راه اندازی وب سایت کسب و کار (5) راه اندازی کسب و کار (27) راه اندازی کسب و کار خانگی (5) رشد تولید (6) رشد و توسعه کسب و کار (20) رشد کسب و کار (35) رونق تولید (7) شرکت های دانش بنیان (8) شورای عالی کار (7) طرح کسب و کار (6) مجوزهای کسب و کار (5) مدیریت ارتباط با مشتری (17) مدیریت کسب و کار (46) مشاور کسب و کار (12) نرخ بیکاری (6) وزارت کار (21) کسب و کار آنلاین (9) کسب و کار الکترونیک (6) کسب و کار ایران (25) کسب و کار اینترنتی (8)