بازار‌‌سازی موفق

بازار‌‌سازی موفق در برابر تحریم‌ها بدون برجام

در ادامه روند افزایش توفیقات کشور بدون برجام، تولید روزانه نفت هم به ۳میلیون بشکه در روز رسید. این خبر را وزیر نفت دیروز به خبرنگاران اعلام کرد و گفت: در حوزه نفت در کانال تولید روزانه سه میلیون بشکه نفت قرار گرفتیم. همچنین در حوزه نفت سبک با ابتکاراتی که در شرکت ملی نفت و پژوهشگاه صنعت نفت صورت گرفت، ظرفیت تولید به صورت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت. نفت سبک یکی از مرغوب‌ترین نفت‌هاست و مصرف‌کننده و خواستار زیادی در دنیا دارد.

جواد اوجی همچنین با بیان اینکه اولین پالایشگاه اصفهان به ظرفیت ١۵ میلیون لیتر سوخت گازوئیل یورو پنج در مدار تولید قرار گرفته است افزود:این پالایشگاه که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد حدود ۵٠ درصد سوخت گازوئیل سوخت یورو پنج را دارد.همچنین پالایشگاه‌های آبادان و تبریز هم آماده بهره‌برداری در کیفی‌‌سازی سوخت هستند.

قابل توجه رسانه‌های غربزده

اوجی البته چندماه پیش خبرداده بود که «ظرفیت تولید» نفت به قبل از دوره تحریم‌ها یعنی به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است. وزیر نفت، همان مقطع اعلام کرد با اقدامات مؤثری که در میادین نفتی اعم از خشکی و دریا، حفاری چاه‌های جدید، تعمیر چاه‌ها و تعمیرات، باز‌سازی و نو‌سازی تأسیسات و مراکز جمع‌آوری نفت انجام شد، ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها یعنی به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و در عملکرد و تولید با این میزان مشکلی نداریم.

در همان زمان رسانه‌های غربزده داخلی که از این دستاورد به شدت عصبانی شده بودند با جنجال ‌سازی تلاش کردند تا این‌گونه وانمود کنند که بین ظرفیت تولید و افزایش واقعی تولید تفاوت وجود دارد و آنچه آن زمان رخ داده افزایش «ظرفیت تولید» نفت و رسیدن به سطح تولید قبل از تحریم‌ها بوده است نه میزان «تولید واقعی».

حالا اما معلوم نیست این رسانه‌های شیفته غرب در واکنش به خبر دیروز اوجی مبنی بر اینکه «تولید واقعی روزانه نفت به بیش از ۳میلیون بشکه رسید» چه واکنشی نشان می‌دهند و چگونه می‌خواهند این دستاورد بزرگ را که بدون برجام کذایی به‌دست آمده لاپوشانی کنند.

اما جدای از این موضوع حاشیه‌ای که البته در جای خود قابل اهمیت است باید اذعان کرد که کشور در طول ۱۶ماهه گذشته دستاوردهای متعددی فقط در حوزه نفت و گاز و میعانات گازی و پتروشیمی داشته که تمامی اینها بدون تکیه به غرب و برجام و fatf حاصل شده است.

از جمله اینکه در دولت سیزدهم، ما توانستیم هم نفت زیادی صادر کنیم و هم پولش را بگیریم. این درحالی بود که در دولت غربزده روحانی ادعا می‌شد « بدون برجام حتی مشکل آب خوردن مردم هم حل نمی‌شود» اما حالا نه تنها چنین مشکل وجود نداشت بلکه وزیر نفت یک‌ماه پیش از ثبت بالاترین رکورد صادرات نفت خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران در آبان‌ماه امسال خبر داد و گفت: این بالاترین رکورد از سال ۱۳۹۷ (شروع تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه ایران) تاکنون است.

این افزایش صادرات فقط به اظهارات وزیر نفت محدود نبود بلکه آمارهای رسمی سازمان‌های جهانی همچون اوپک و صندوق بین‌المللی پول نیز این موضوع را تایید می‌کند.

ایران پنجمین تولیدکننده نفت اوپک

آمارهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که آبان‌ماه منتشر گردید نشان داد ایران پس از عربستان، عراق، امارات و کویت در جایگاه پنجم اوپک در مهرماه امسال قرار گرفته و میانگین قیمت فروش هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه گذشته میلادی به ۹۳ دلار و ۲۱ سنت رسیده است.

پیش از این صندوق بین‌المللی پول هم گزارش داده بود، در حالی که صادرات نفت کشورمان در سه سال پایانی دولت قبل به زیر یک میلیون بشکه در روز و حتی به ۴۰۰ هزار بشکه در روز هم رسیده بود، در سال ۲۰۲۲ که دولت سیزدهم بر سر کار بوده از یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است. به عبارت دیگر در دولت رئیسی صادرات نفت کشور نسبت به کف دولت قبل، ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

قدردانی رئیس‌‌بانک مرکزی به دلیل تأمین ارز مورد نیاز کشور

نکته جالب اینکه دستاورد افزایش صادرات نفت در کنار افزایش وصول درآمدهای آن رخ داده است یعنی با وجود تحریم‌های همه‌جانبه علیه صنعت نفت کشور، اما با مشارکت همه ارکان دولت سیزدهم‌، فروش نفت افزایش یافته و درآمدهای آن هم وصول شده است.

در همین رابطه چندی قبل رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای از وزیر نفت برای مجموعه تلاش‌های این وزارتخانه برای تأمین ارز مورد نیاز کشور و بازگشت مداوم ارز حاصل از صادرات برای پوشش نیازهای ارزی و افزایش حجم تجارت کشور تشکر کرده و نوشته بود افزایش قابل‌توجه بازگشت ارز حاصل از صادرات نسبت به پارسال در نتیجه تلاش شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت بوده است.

پیش از آن، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم گفته بود «درآمدهای حاصل از صادرات نفت به کشور برمی‌گردد، یعنی وصول مطالبات انجام می‌شود. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه داریم نفت را بفروشیم و پولش را تحویل بانک مرکزی دهیم. این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد از این پول چه استفاده‌ای کند و چه اجناسی را وارد کند. آنچه وظیفه شرکت ملی نفت است به درستی در حال انجام است، چون پول حاصل از فروش نفت را دریافت می‌کنیم.»

بازار‌‌سازی در برابر تحریم‌ها

افزایش میزان فروش و درآمد نفت به برکت سیاست بازار‌‌سازی به‌دست آمده است. دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل که همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشته بود، دیپلماسی اقتصادی را متحول کرد و همکاری‌های اقتصادی جدیدی با کشورهای همسو و به‌ویژه همسایگان بنا کرد.

یک اقدام مهم در این زمینه، راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام ال‌پالیتو در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های ایران در این پالایشگاه بود که مهرماه رسانه‌ای شد.

مشتریان جدید برای نفت ایران

همچنین دولت ایران با در پیش گرفتن رویکرد جدید، مشتریان جدیدی هم پیدا کرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اوایل آبان‌ماه در حاشیه مراسم اولین کنفرانس بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز خبرداد: مشتریان جدیدی برای نفت ایران پیدا کرده‌ایم؛ در کنار مشتریان سنتی، رصد بازار و تلاش برای ایجاد بازارهای جدید برای نفت کشور به‌طور مستمر در حال انجام است.

دست خالی غربزده‌ها

نکته عجیب اینکه رسانه‌های غربگرا یا همان مدعیان اصلاح‌طلبی این توفیق کشور را هم برنتافتند و کوشیدند تا آن را به نوعی تضعیف کنند مثلا جریان خبری که در واکنش به این موفقیت کلید زدند این بود که افزایش صادرات نفت ایران به دلیل سیاست دولت بایدن بوده است! این درحالی است که آمریکایی‌ها طی همین مدت تحریم‌های نفتی را به شدت افزایش داده‌اند تا حدی که وزیر نفت یک ماه پیش تاکید کرد «هم‌اکنون بالاترین تحریم‌ها بر صنعت نفت اعمال شده است.» اتفاقا خود مقامات آمریکایی هم اذعان دارند که تحریم‌ها را سخت‌تر کرده‌اند.هفتم مهرماه امسال بلینکن وزیرخارجه آمریکا از تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران خبر داد و گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۰ نهاد و یک نفتکش را که در دورزدن تحریم‌ها همکاری داشته‌اند تحریم کرده است.

حالا با این اعتراف رسمی آمریکایی‌ها واقعا رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا چه پاسخی برای دلیل افزایش صادرات و تولید نفت ایران بدون برجام و با وجود تشدید تحریم‌ها دارند؟! اما آنچه مسلم است اینکه سیاست خنثی‌‌‌سازی تحریم‌ها و عدم وابستگی به غرب در این دولت رقم خورده و دست ایران در برابر زیاده‌خواهی غربی‌ها در مذاکرات خالی نیست.

پایان خبر/کیهان

برچسب‌ها
آژانس کسب و کار (19) اخبار کسب و کار (8) اخبار کسب و کار ایران (6) استراتژی بازاریابی (11) استراتژی کسب و کار (10) اشتغال آفرینی (16) اشتغال زایی (22) اشتغال پایدار (7) اقتصاد ایران (14) اقتصاد دانش بنیان (9) اقتصاد دیجیتال (7) ایجاد اشتغال (24) ایده کسب و کار (5) بازاریابی دیجیتال (7) بازاریابی و فروش (5) بازاریابی کسب و کار (16) باشگاه مشتریان (7) برنامه کسب و کار (13) برندسازی کسب و کار (7) بهبود فضای کسب و کار (11) توسعه کارآفرینی (8) توسعه کسب و کار (20) حمایت از کسب و کار (8) حمایت از کسب و کارها (5) دولت سیزدهم (13) راه اندازی وب سایت کسب و کار (5) راه اندازی کسب و کار (27) راه اندازی کسب و کار خانگی (5) رشد تولید (6) رشد و توسعه کسب و کار (20) رشد کسب و کار (35) رونق تولید (7) شرکت های دانش بنیان (8) شورای عالی کار (7) طرح کسب و کار (6) مجوزهای کسب و کار (5) مدیریت ارتباط با مشتری (17) مدیریت کسب و کار (46) مشاور کسب و کار (12) نرخ بیکاری (6) وزارت کار (21) کسب و کار آنلاین (9) کسب و کار الکترونیک (6) کسب و کار ایران (25) کسب و کار اینترنتی (8)