رشد کسب و کار

مراحل رشد کسب و کار

هیچ فرمول جهانی برای محاسبه رشد کسب و کار وجود ندارد، زیرا هر شرکت یک اکوسیستم منحصر به فرد است. با این حال، افزایش درآمد، پایگاه مشتری یا سهم بازار نشان دهنده گسترش کسب و کار است.

چرا رشد کسب و کار برای هر شرکتی مهم است؟

رشد کسب و کار یکی از اهداف فهرست A هر شرکت است زیرا بدون گسترش کسب و کار دچار رکود می شود. تنها مالک کسب و کار است که عوامل رشد را تعیین می کند، بنابراین از پیروی از معیارهای موفقیت پذیرفته شده عمومی خودداری کنید. اگر قصد رشد نداشته باشید، تمام حوزه های کسب و کار شما آسیب خواهند دید. بیایید این فرآیند را با جزئیات در نظر بگیریم.

ما با بدیهی ترین چیزها شروع می کنیم. اگر کسب و کار خود را گسترش ندهید، نمی توانید درآمد خود را افزایش دهید. شما ممکن است قیمت های بالاتری را برای محصولات خود تعیین کنید، اما اگر یک استارتاپ هستید، باید ارزش برند خود را به مشتریان خود نشان دهید. برای دفع رقبا، باید تمایز قائل شوید و مزیت رقابتی قوی ایجاد کنید . بنابراین، اگر این یک چالش برای شما است، تعیین قیمت های بالاتر ممکن است یک شکست کامل باشد. در این صورت، جذب بازارهای هدف جدید یا بستن معاملات بیشتر را در نظر بگیرید.

مردم به رشد مستقیم و غیرمستقیم کسب و کار کمک می کنند. آنها می توانند بیشتر از شما بخرند یا بینش های ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند که به شما امکان پیشرفت می دهد. شرکتی که روی جذب مشتری منظم سرمایه گذاری نمی کند، فرصت های رشد خود را از دست می دهد. در اینجا می توانید در یک دور باطل گرفتار شوید زیرا مشتریان ترجیح می دهند با شرکت هایی که دائماً در حال توسعه هستند کار کنند.

رشد کسب و کار شما بر کیفیت خدمات مراقبت از مشتری نیز تأثیر می گذارد. شرکت هایی که در تیم پشتیبانی خود سرمایه گذاری می کنند، خدمات پس از فروش را بهبود می بخشند که منجر به سطح بالایی از وفاداری ، رضایت و حفظ مشتری می شود . اگرچه، کسب و کارها باید توجه ویژه ای به ایجاد روابط با مشتریان داشته باشند زیرا رشد سریع و جذب مشتریان جدید، گاهی اوقات مشتریان وفادار آنها را ساعت ها منتظر پاسخ می کند. این ممکن است منجر به تغییر نام کسب و کار شود که نشانه بدی برای هر کسب و کاری است، زیرا حفظ یک مشتری فعلی ارزان تر از به دست آوردن مشتری جدید است.

علاوه بر این، رشد مداوم، جویندگان کار را جذب می کند. هر کس می خواهد بخشی از یک جامعه بزرگ باشد که هدف آن توسعه و ایجاد یک محصول عالی است. بنابراین، چنین شرکت هایی تعداد زیادی رزومه دریافت می کنند و می توانند با استعدادترین نامزدها را برای پیوستن به تیم خود انتخاب کنند. رشد کسب ‌و کار به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا درآمد خود را افزایش دهند، خط تولید خود را گسترش دهند، با تامین‌کنندگان با مطلوب‌ترین شرایط شریک شوند، به مخاطبان جدید دست یابند و تیمی از متخصصان ایجاد کنند. حال بیایید با انواع رشد کسب و کار آشنا شویم.

انواع رشد کسب و کار

رشد کسب و کار را می توان به 4 نوع اصلی طبقه بندی کرد. هر نوع رشد را از منظر متفاوتی بررسی می‌کند و در مراحل مختلف برای کسب ‌و کارها مناسب است. بیایید هر رویکرد رشد کسب و کار را با جزئیات در نظر بگیریم.

1.رشد کسب و کار ارگانیک: این نوع ساده ترین اما موثرترین راه رشد کسب و کار در نظر گرفته می شود. این بهترین برای استارت آپ ها و شرکت هایی است که به تازگی وارد بازار شده اند، در حالی که در دراز مدت برای برندهای معتبر کمتر موثر است. رشد ارگانیک مستلزم گسترش فیزیکی کسب و کار، یعنی ارتقای خطوط تولید، تولید کالاهای بیشتر، کار در چندین شیفت، اجاره فضای بزرگ، افتتاح ویترین فروشگاه جدید و غیره است و به مشتریان بیشتری خدمات رسانی می کند.

2. رشد استراتژیک کسب و کار: این رویکرد برای اهداف بلند مدت و شرکت هایی که رشد ارگانیک را پشت سر گذاشته اند، به خوبی کار می کند. آنها پول به دست آمده در طول رشد ارگانیک را در استراتژی های رشد استراتژیک سرمایه گذاری می کنند. این می تواند شامل گسترش خط تولید و دستیابی به بازارهای جدید از طریق کمپین های تبلیغاتی باشد.

3. رشد کسب و کار داخلی: این رویکرد می تواند بین انواع ارگانیک و استراتژیک اجرا شود. این بر تولید متمرکز نیست، اما هدف آن استفاده موثرتر از منابع فعلی برای بهینه سازی گردش کار شرکت است. این می تواند استفاده از یک سیستم اتوماسیون بازاریابی  یا صرفه جویی در هزینه ها با پیاده سازی سیستم های ناب باشد.

4. مشارکت یا ادغام رشد کسب و کار: همانطور که از نام آن پیداست، این رویکرد به معنای همکاری با شرکت دیگری برای منافع متقابل است. چنین مشارکتی به شرکت‌ها کمک می‌کند محصول جدیدی را با هم عرضه کنند، کالاهای بیشتری تولید کنند، بازارهای هر دو را رشد دهند و از وفاداری مشتریان برند دیگر لذت ببرند.

اکنون که انواع رشد کسب و کار را می شناسید، بیایید مراحلی را که هر شرکت در طول عمر خود طی می کند در نظر بگیریم.

مراحل رشد کسب و کار

شرکت ها در هر مرحله از توسعه خود با چالش های مختلفی روبرو هستند. بیایید نگاهی دقیق به هر یک از آنها بیندازیم تا بدانیم چگونه با این مشکلات کنار بیاییم.

1.مرحله راه اندازی: در مرحله اولیه، هدف هر استارتاپ بقا است. شرکت از صاحب کسب و کار شروع می شود که چندین کارمند را پیدا می کند که چندین نقش را ایفا می کنند. وظیفه اصلی آنها ایجاد شناخت برند و ارائه ارزش محصول خود با بودجه محدود است. چالش های اصلی هر استارتاپ شامل اطمینان از رقابتی بودن محصول و برآوردن نیازها و انتظارات مشتریان است.

2. مرحله رشد: در این مرحله استارتاپ مدل کسب و کار دارد و تمام تلاش خود را برای رشد می کند. از آنجایی که گسترش یک کسب و کار، بسیاری از کارآفرینان را می ترساند، آنها اغلب هرگز ریسک انجام هیچ اقدامی برای رشد نمی کنند و همه فرصت ها را از دست می دهند. اگرچه، بسیار مهم است که به دنبال راه هایی برای افزایش پایگاه مشتری باشید. با این حال، چالش برانگیز به نظر می رسد زیرا استارتاپ از نظر بودجه محدود است.

3. مرحله بلوغ: در این مرحله، کسب و کار به ثبات خاصی رسید که دیگر نیازی به چنین خروجی از مالک ندارد. همه فرآیندها تنظیم شده اند و گاهی اوقات برای سال ها خوب کار می کنند. این مرحله باعث می شود که مالکان بر گسترش جغرافیایی، ایجاد شناخت جهانی و تنوع محصول تمرکز کنند. علیرغم دوره رشد کم و بیش پایدار، بلوغ نیاز به جریان های نقدی بیشتری برای اجرای استراتژی ها و تبلیغات جدید دارد.

4. مرحله افول: این یک ریسک است، با این حال، ممکن است هنوز برای مالکان پایدار به نظر برسد. آنها درآمد منظم و آگاهی از برند دارند و ممکن است به دنبال راه های جدید برای گسترش خود نباشند. از این رو، اگر آنها روی ایده‌ها و فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری نکنند، کسب ‌و کارشان می‌تواند رو به زوال باشد.

چگونه به سرعت کسب و کار خود را توسعه دهیم؟

رشد یک کسب و کار سخت است. پس از رسیدن به نقطه ای در گسترش شرکت خود، یافتن راه های جدید برای ایجاد مخاطب، افزایش درآمد و تولید کالاهای بیشتر می تواند یک چالش واقعی باشد. بنابراین، در این بخش، چندین ایده را به اشتراک می‌گذاریم که به استارت‌آپ‌ها و کسب‌ و کارهای مستقر کمک می‌کند تا به افق‌های جدیدی دست یابند.

  • علاقه مندان به بازاریابی با استعداد را استخدام کنید: تیم شما برای موفقیت شرکت اساسی است زیرا در همان ابتدا، یک صاحب کسب و کار چندین نقش را ایفا می کند. بنابراین، برای کاهش حجم کاری و پرداختن به کارهای مهمتر، باید افرادی را پیدا کنید که واقعاً به محصول شما علاقه مند هستند. تیم شما ممکن است شامل متخصصان باتجربه و مبتدیان بازاریابی باشد، زیرا دومی ممکن است ایده های تازه زیادی داشته باشد که اجرای آنها در اختیار کارمندان با تجربه خواهد بود.
  • روی حفظ مشتری کار کنید: ز آنجایی که به دست آوردن مشتریان جدید گران است، به خصوص برای استارتاپ هایی که بودجه کمی دارند، حفظ مشتریان فعلی را در نظر بگیرید. مشتریان شما نه تنها برای محصول شما برمی گردند، بلکه آن را به دوستان و همکاران خود معرفی می کنند. یک برنامه وفاداری یا وابسته ایجاد کنید  تا مشتریان شما به کار با برند شما علاقه مند شوند. اجرای استراتژی های حفظ مشتری بر درآمد، تبلیغات شفاهی و وفاداری شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت.
  • قیف فروش خود را بسازید: قیف فروش به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از تبدیل شدن به مشتری، متوجه شوید که سرنخ چگونه پیش می‌رود. درک مسیر مشتری به شما این امکان را می‌دهد که موفق‌ترین استراتژی‌های خود، تکنیک‌هایی که بهترین نتایج را به ارمغان می‌آورند، کانال‌های جذب بازاریابی با عملکرد بالا و دلایلی که چرا مشتریان خود را از دست می‌دهید، پیدا کنید. در نتیجه، می‌توانید فروش را پیش‌بینی کنید ، هزینه‌ها را کاهش دهید و مشتریان تکراری بیشتری را تشویق کنید. خط فروش وضعیت معامله را نشان می دهد: تولید سرنخ ، جستجو، صلاحیت ، تماس، پیشنهاد، مذاکره و حفظ. این به شما امکان می دهد کار نمایندگان فروش خود را کنترل کنید و تصمیمات آگاهانه بگیرید.
  • رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید: انجام تحقیقات هوش رقابتی را در نظر بگیرید . این به شما کمک می کند تا روندهای صنعت را کشف کنید، در مورد انتظارات مشتریان بینش کسب کنید، اقدامات رقبا را پیش بینی کنید، نقاط ضعف و قوت آنها را تجزیه و تحلیل کنید و درآمد خود را افزایش دهید. به این ترتیب، در پول خود صرفه جویی کرده و در استراتژی های موفق سرمایه گذاری خواهید کرد.
  • از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده کنید: با یک CRM ، می‌توانید تمام تعاملات مشتری با نام کسب و کار خود را در هر مرحله از سفر خریدار نظارت کنید . تصویر واضحی از معاملات بسته و معاملات در حال انجام خواهید داشت. علاوه بر این، تمام داده های مربوط به مشتریان شما در یک مکان ذخیره می شود تا بتوانید در هر زمان به کارت های مشتری دسترسی داشته باشید. تماس با مشتریان، ارائه پیشنهادات شخصی و کار مشترک برای نمایندگان فروش شما آسان تر خواهد بود.
  • حضور آنلاین ایجاد کنید: امروزه حضور آنلاین برای هر برندی حیاتی است زیرا کاربران روزانه ساعت ها را در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر می گذرانند. شما نمی توانید این فرصت را برای ایجاد آگاهی و شناخت برند به صورت رایگان از دست بدهید. محصول خود را به اشتراک بگذارید، موارد و توصیفات خود را به اشتراک بگذارید، برخی از پشت صحنه های شرکت خود را نشان دهید، بازخورد مشتریان را جمع آوری کنید، نظر آنها را بپرسید، محتوا را به طور منظم پست کنید، تبلیغات را اجرا کنید و ثبات برند را حفظ کنید . این منجر به ترافیک بالا، افزایش تعامل و یک استراتژی بازاریابی بهینه می شود.
  • رویدادهای آنلاین و آفلاین را اجرا کنید: وبینارها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها به برندها کمک می‌کنند تا مشتریان جدیدی جذب کنند، با طرفداران برند خود ارتباط برقرار کنند، تخصص و دانش خود را به اشتراک بگذارند، برای فرصت‌های کسب و کار بیشتر با شرکا همکاری کنند و آگاهی از برند را افزایش دهند. میزبانی رویدادهای منظم را برای رشد مؤثر کسب و کار خود در نظر بگیرید.

انتهای مطلب/ منبع

برچسب‌ها
آژانس کسب و کار (19) اخبار کسب و کار (8) اخبار کسب و کار ایران (6) استراتژی بازاریابی (11) استراتژی کسب و کار (10) اشتغال آفرینی (16) اشتغال زایی (22) اشتغال پایدار (7) اقتصاد ایران (14) اقتصاد دانش بنیان (9) اقتصاد دیجیتال (7) ایجاد اشتغال (24) ایده کسب و کار (5) بازاریابی دیجیتال (7) بازاریابی و فروش (5) بازاریابی کسب و کار (16) باشگاه مشتریان (7) برنامه کسب و کار (13) برندسازی کسب و کار (7) بهبود فضای کسب و کار (11) توسعه کارآفرینی (8) توسعه کسب و کار (20) حمایت از کسب و کار (8) حمایت از کسب و کارها (5) دولت سیزدهم (13) راه اندازی وب سایت کسب و کار (5) راه اندازی کسب و کار (27) راه اندازی کسب و کار خانگی (5) رشد تولید (6) رشد و توسعه کسب و کار (20) رشد کسب و کار (35) رونق تولید (7) شرکت های دانش بنیان (8) شورای عالی کار (7) طرح کسب و کار (6) مجوزهای کسب و کار (5) مدیریت ارتباط با مشتری (17) مدیریت کسب و کار (46) مشاور کسب و کار (12) نرخ بیکاری (6) وزارت کار (21) کسب و کار آنلاین (9) کسب و کار الکترونیک (6) کسب و کار ایران (25) کسب و کار اینترنتی (8)